lauantai 14. joulukuuta 2013

Kuiva iho ja talvi

Kuten monet muutkin, myös minä kärsin kuivasta ihosta. Varsinkin talviaikaan. Talvella pakkasten kiristyessä, tai oikeastaan heti tullessa, iho alkaa kuivua äkkiä. Varsinkin kädet ja kasvojen iho ovat itselläni pahimmat. Käsiä olen rasvannut jo monta vuotta iltaisin ja talvella käytän paksuinta rasvaa. Kasvojakin rasvaan kunnolla aamuisin ja iltaisin, mutta tänä vuonna se ei ole tuntunut riittävän. Meikin jälkeen iho on saattanut näyttää tosi kuivalta ja tuntunut välillä vähän kiristävältäkin. Nyt olen kuitenkin hankkinut uudet aseet kuivaa ihoa vastaan, jotka ajattelin esitellä! :)


Suuntasin suoraan apteekkiin hankkimaan vähän tehokkaampia rasvoja. Kosmetologi esitteli mulle vaihtoehtoja ja pohdimme yhdessä, mikä olisi mulle se sopivin. Päädyin ostamaan tällaisen Vichyn purnukan, josta oli saatavana kolmea eri "asteista" rasvaa, 1 oli kevyin ja 3 paksuin. Mulle valittiin numero 2. Tämä rasva on tarkoitettu todella kuivalle iholle ja sen pitäisi tehohoitaa kuiva ihoni. Toivottavasti saan apua tästä! :)


Olen kärsinyt nyt viikon päivät myös kuivista silmäluomista. Ensin huomasin niissä valkoista kuivaa ihoa, jolloin aloin rasvata niitä kunnolla. Kun kuivuus lähti, tilalle tuli punaisuus ja näytin vähän sairaalta silmieni takia. Luomet olivat myös kipeät välillä. Halusin hankkia niillekin jotain hyvää rasvaa, ja kosmetologi suositteli tätä Bepanthen Anti-Exemiä, jota voi levittää huoletta myös liikkuvalle silmäluomelle. Tuote lupaa poistaa juuri punaisuutta ja lievittää kipua. Levitän tätä aika monta kertaa päivässä. Punaisuus on jo vähän alkanut katoamaan, toivottavasti saan silmäluomeni tällä tuotteella kuntoon. Tätä rasvaa voi käyttää mihin vain kehoon, bepanthenhan on yleisestikin tunnettu hyvänä tuotteena iholle. Rikkoutuneeseen ihoon sitä ei kuitenkaan saa laittaa!


Tämä tuote on ostettu jo aiemmin syksyllä Sokokselta. Se ei siis ole se ytyin rasva apteekista, vaan ihan tavallisten kauppojen hyllyiltä saatava. Ainakin aiemmin syksyllä tämä rasva kosteutti hyvin kuivat käteni, tämä onkin syväkosteuttava käsivoide. Nyt aion ottaa toisenkin purtelon tätä käyttöön ja testata, pureeko se kuiviin käsiini pakkasilla. Normaalisti käytän ja olen jo monta vuotta käyttänyt käsiini sitä paksua valkopurkkista Lipolanin perusvoidetta. Se on ollut kaikista käyttämistäni tehokkain. Apteekista varmasti saisi jotain muutakin todella kuivalle iholle tarkoitettua käsirasvaa, mutta vielä olen pärjännyt näillä. Onko teillä hyviä käsirasva vinkkejä kuivalle iholle? :)

Noihin kahteen ensimmäiseen hankkimaani apteekin tuotteeseen meni yli 30 euroa, mutta täytyyhän iho saada kuntoon talvella sen kuivuessa. Hyväkuntoinen iho saa paremman mielen itselle ja itsetuntokin on parempi. Pahimmassa tapauksessahan kasvojenkin iho voisi alkaa halkeilemaan kuivuuden aiheuttamana, jos sitä ei hoida kunnolla. Se olisi kamalaa. Nyt on ainakin aseet kuivaa isoa vastaan! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti